Moderator

Patrick van der Hijden

Patrick van der Hijden
De moderatie van Camp15 ligt bij Patrick van der Hijden. Patrick is programmamaker en gespreksleider en bedenkt en leidt begeester(en)de ontmoetingen over onder meer humanitaire vraagstukken, kunst & cultuur, politiek & burgerschap en onderwijs. Hij gaat op zoek naar een mix van goede verhalen, intense gesprekken en een vorm waarin alle deelnemers verantwoordelijkheid kunnen nemen voor hun eigen leren. Ook is hij ervaren met ‘open space’, waarbij deelnemers deel van het programma zelf invullen.

Hij werkte eerder voor onder meer het Humanity House en het Rode Kruis, maar ook voor bedrijven als de Rabobank en culturele organisaties als Het Nationale Toneel en Stadsschouwburg Amsterdam.

Key Note Speakers

Maria Westerbos

Maria Westerbos
Maria Westerbos is expert op het gebied van massacommunicatie met inzet van zowel traditionele als nieuwe media. Zij is smaakmaker en strateeg waar het gaat om maatschappelijke verandertrajecten met een bijna feilloze intuïtie voor uiteenlopende doelgroepen.

Een van haar meest recente successen is het op de kaart zetten van de Plastic Soup Foundation en het daadwerkelijk veranderen van gedrag van bedrijven, regering, overheden, consumenten en NGO’s op het gebied van microplastics in persoonlijke verzorgingsproducten.

Maria is een flamboyante levensgenieter en kan groepen motiveren met spraakmakende verhalen over hoe positief om te gaan met complexe problematiek en daarmee beklijvende verandering te bewerkstelligen.

Experts

Corinne-de-Jonge-van-Ellemeet

Corinne Ellemeet werkt als netwerkdirecteur voor de Natuur en Milieufederaties. Corinne werkt met de federaties aan provincie-overstijgende duurzaamheidsprojecten zoals windenergie op land, ecologische landbouw en de ondersteuning van energiecoöperaties. Voor deze baan werkte zij als directielid bij de Westergasfabriek, als adjunct-directeur van een economisch programmabureau van de gemeente Amsterdam en als beleidsmedewerker op het ministerie van Volksgezondheid.

Voor CAMP15 zal Corinne vertellen over haar ervaring met lobbyisten als vervangend Tweede Kamerlid. Dit was zij van november 2014 tot maart 2015.

 

 

Ioan Nemes

Ioan Nemes is Policy Advisor Private Sector bij Oxfam Novib, waar hij momenteel werkt aan de Behind the Brands campagne die zich richt op de grote voedselproductenten zoals Nestle en Unilever. Ioan is een expert in business sustainability, CSR en corporate advocacy. Hij heeft ruime ervaring in diverse advocacy functies bij Oxfam en Fairfood International.

In de sessie Corporate Campaigning die hij gezamenlijk host met Faiza Oulahsen van Greenpeace, zal hij ingaan op de uitdagingen rondom het campagne voeren op bedrijven.

Saskia Stolz

Saskia Stolz is eigenaar van Sazza: creatief propagandabureau voor maatschappelijke organisaties. Sazza werkt o.a. voor Amnesty International, Hivos, MoviesThatMatter, Oikos en ViceVersa.

Daarnaast is Saskia oprichter van Power of Art House: een creatief collectief dat artistieke interventies pleegt om verloren politieke en sociaal-maatschappelijke thema’s onder de aandacht te brengen met als doel maatschappelijke betrokkenheid en solidariteit in de samenleving te vergroten. Power of Art House gebruikt kunst als maatschappelijk wapen waarmee onverschilligheid kan worden bestreden. 

Merel Keuper

Merel Keuper werkt als Head of Special Projects bij Douw&Koren, in Nederland de autoriteit op het gebied van crowdfunding. Douw&Koren heeft de afgelopen jaren duizenden professionals in workshops meegenomen in de ontwikkelingen van crowdfunding. Douw&Koren begeleiden vele campagnes, zoals WakaWaka, het EYE Filmmuseum en de Smog Free Tower. Merel zette in 2012 de succesvolle crowdfunding campagne van Museum Gouda op en heeft sindsdien geadviseerd bij diverse crowdfunding projecten, alsmede Crowdfunding Day en CROWDF€ST georganiseerd.

Op CAMP15 gaat Merel aan de hand van inspirerende voorbeelden in op de mogelijkheden van crowdfunding. Hoe zet je een succesvolle campagne op, en wat kan crowdfunding nog meer opleveren naast financiering?/tx_column]

Simon Hodges

Simon Hodges, founder of Words That Changehas been working in business storytelling for the last seven years, weaving storytelling techniques into pragmatic guidance for NGO, social and for-profit business. His unique approach has brought him audiences at Circle Economy, MVO Nederland and the UK’s Mediatrust. He has now directly trained over 3000 professionals throughout Europe in their personal and organisational stories, creating stories that impact many more. He is an official story coach at TEDxAmsterdam.

Simon will co-host a session on Storytelling. His workshops and speaking engagements inspire as well as inform, mostly with the idea that everyone is a storyteller.

Faiza Oulahsen, Greenpeace

Faiza Oulahsen is campagneleider Klimaat & Energie bij Greenpeace Nederland. Ze voert onder andere campagne ter bescherming van de Noordpool en houdt zich bezig met klimaat. Ze studeerde politicologie en internationale betrekkingen aan de VU en is actief geweest bij de vakbeweging en voor Groenlinks Amsterdam als bestuurslid.

In de sessie Corporate Campaigning die zij gezamenlijk host met Ioan Nemes van Oxfam Novib, zal zij ingaan op de uitdagingen rondom het campagne voeren op bedrijven, zoals zij deze heeft ervaren bij bijvoorbeeld de campagne tegen Shell.

Jaap Stronks is online strateeg en directeur van Bolster, een online bureau dat maatschappelijke organisaties (zoals Amnesty International, FNV, PvdA) helpt bij de vernieuwing van communicatie en betrokkenheid.

Online lopen communicatie, PR, marketing, fondsenwerving en vrijwilligersmanagement door elkaar heen. Online-succes staat of valt dan ook met de juiste samenhang: Hoe verander je vrijblijvende volgers in trouwe supporters? Wat zijn de onmisbare onderdelen van een online-infrastructuur die websites, sociale media en nieuwsbrieven aan elkaar knoopt? De expert sessie Online Campaigning geeft handige strategische inzichten met onmisbare tips & trucs voor de toolkit van (online)communicatieprofessionals van elke NGO.

Tino Wallaart (300x300)

Tino Wallaart is samen met Myrthe Kusse eigenaar van het public affairs bureau WKPA. Daarnaast is hij directeur van het Gieskes- Strijbisfonds, een particuliere goede- doelenstichting. Tino studeerde moleculaire biologie in Amsterdam en werkte jarenlang als journalist aan het Binnenhof, bij Vrij Nederland en voor het NOS- radioprogramma Met het Oog op Morgen. Ook was hij politiek assistent en woordvoerder van twee ministers en gaf hij tussen 2010 en 2014 leiding aan de afdeling public affairs van Natuurmonumenten.

Tino zal samen met Corinne de Jonge van Ellemeet de expertsessie Effectief Lobbyen in Den Haag leiden.

2009/2010 First Pics with the 7D

Cornelia Ihl is part of the Careco Collective that focuses on investigative research for NGOs and other movements. Careco supports campaigns by supplying anything from high profile acadamic research reports to under cover field investigations. They also give input into the development of research strategies and offer trainings in research methodology and practice.

In the workshop Investigative Research, they will show examples of their investigative work and share their experiences in regards to best practises related to strategy development and implementation of investigative research for campaigns.

Foto_Thijs

Thijs Hoffmann is online strateeg en oprichter van Growing Minds, een interactief campagnebureau. Voor zo’n 30 goede doelen waaronder Oxfam, Amnesty International, VluchtelingenWerk Nederland, Compassion, Greenpeace en de Hartstichting ontwikkelen en implementeren zij effectieve campagnes en customer journeys.
Aan de hand van een aantal praktijkcases zal Thijs samen met Marije Kamphuis van VluchtelingenWerk Nederland laten zien welke aanpak kan helpen om succesvolle campagnes op te zetten en fondsen te werven. In deze sessie worden een aantal inzichten gegeven waarmee je concreet aan de slag kunt.

DuaneRaymond

Duane Raymond founded FairSay in 2004 to help campaigners and campaigning supporters get a fair say in shaping their world. FairSay provides advice and support on campaigning and how to use digital media to contribute to achieving the campaigning objectives. Duane worked as Oxfam GB’s pioneering eCampaigning Manager from 2001-2004 where he helped Oxfam GB and Oxfam internationally achieve a massive increase in the number of campaigning supporters online. He has since worked on national campaigns, global campaigns and coalition campaigns.

Duane will host two workshops: one on Email-to-Action Model Best Practises and one on Retaining and Re-activating supporters.